Stabdžių istorija arba kaip evoliucionavo stabdžių sistema - Autura

Stabdžių istorija - skamba įdomiai

Stabdžių istorija - skamba įdomiai

Tikriausiai labai sunku būtų įsivaizduoti automobilį be stabdžių sistemos? 
Logiškai mąstant jeigu atsirado judanti transporto priemonė, automatiškai turėtų kilti klausimas  - tai kaip tą judėjimą sustabdyti. Stabdžių sistemos kūrimas ir evoliucija buvo įspūdinga ir per daugelį metų vis tobulinama ir į sistemą įtraukta daug naujų technologijų. Kaip bebūtų  pagrindinis stabdžių sistemos tikslas yra pagerinti automobilio saugumą ir efektyvumą.

Nuo automobilių atsiradimo pradžios buvo naudojami keli stabdymo būdai. Tobulėjant stabdžių sistemoms, kiekviena nauja sistema buvo kuriama naudojant koncepcijas, naudotas kuriant jos ankstesnę versiją.. Stabdžių sistemos evoliucija prasidėjo  19 amžiuje ir tęsiasi iki šiol. 

Mediniai blokiniai stabdžiai

Ankstyviausia stabdžių sistema taikė fizinius principus, naudojamus ir  šiandien, tačiau sistemą sudarė tik medinės kaladėlės ir viena svirtis, kuria vairuotojas nuspaudė stabdį. Tokia forma buvo naudojama transporto priemonėms su plieniniais ratlankiais, įskaitant arklių traukiamas transporto priemones ir garais varomus automobilius. Šis stabdys galėjo principe sustabdyti transporto priemonę, važiuojančią ~20km/h greičiu, bet ilgame atstume. Tačiau kai 1890-ųjų pabaigoje broliai Michelin pristatė gumines padangas, ratai su plieniniais ratlankiais automatiškai paseno, taip pat mediniai blokiniai stabdžiai tapo nenaudingi, nes mediena "droždavo" gumą taip gadindama padangą.

Mechaniniai būgniniai stabdžiai

Šiuolaikinės stabdžių sistemos pagrindu laikomus mechaninius būgninius stabdžius 1902 m. sukūrė prancūzų gamintojas Louis Renault, bet anksčiau juos išrado Gottliebas Daimleris. Daimleris iškėlė teoriją, kad trosu apvynioto būgno pritvirtinimas prie transporto priemonės važiuoklės gali būti naudojamas sustabdyti pagreitį, taip sukuriant pirmąją būgninio stabdžio konceptą. Būgniniai stabdžiai veikė, nes stabdžių trinkelės sukuria trintį, trindamosis į vidinį stabdžių būgną, pritvirtinto prie rato.

Besiplečiantys būgniniai stabdžiai

Prieš išrandant besiplečiančio tipo stabdžių sistemą, visos stabdžių sistemos buvo pritvirtintos transporto priemonės išorėje. Šios sistemos buvo lengvai pažeidžiamos išorinių veiksnių, rinko dulkes ir vandenį bei buvo lengvai veikiamos temperatūros svyravimų, dėl kurių tie stabdžiai buvo mažiau veiksmingi. Vidinis stabdys buvo pirmasis, kuris buvo pritvirtintas transporto priemonės rėmo viduje, tai buvo labai svarbi naujovė stabdžių sistemų istorijoje.

Hidrauliniai stabdžiai

1918 m. keturių ratų stabdžių sistemos su hidraulika koncepciją pirmasis pasiūlė Malcolmas Lougheadas. Sistema naudojo skysčius, kad perduotų jėgą į stabdžių kaladėlę, kai buvo paspaudžiamas pedalas. Ši stabdžių sistema buvo pritaikyta beveik visose transporto priemonėse iki 20 amžiaus paskutiniojo dešimtmečio pabaigos. Didelė pažanga!

Diskiniai stabdžiai

Tuomet kai stabdžių sistema tapo hidraulinė, tai jau atrodė beveik tobulas įrenginys ir ką jau čia daug patobulinsi. Tuomet į vietą grįžta diskiniai stabdžiai, sakome grįžta todėl, kad diskiniai stabdžiai buvo išrasti gerokai prieš juos pradedant praktiškai taikyti. Williamas Lanchesteris užpatentavo diskinį stabdį dar 1902 m., diskinių stabdžių sistema nebuvo populiari, kol automobilių pramonė nepradėjo klestėti 20 amžiaus viduryje. Diskinių stabdžių, kaip populiaraus pasirinkimo, išpopuliarėjimas siejamas su didėjančiomis transporto priemonių masės ir greičio galimybėmis, dėl kurių hidrauliniai stabdžiai tapo mažiau efektyvūs paskirstant šilumą. Pirmieji diskiniai stabdžiai pradėti montuoti 1949m, o sistema kurioje buvo naudojami diskiniai stabdžiai ir hidraulinės funkcijos buvo sumontuotos 1953m Chrysler Imperial automobilyje.

ABS arba stabdžių antiblokavimo sistema

Stabdžių antiblokavimo sistema arba ABS buvo sukurta siekiant padėti ankstesnėms stabdžių sistemoms, kad stabdžiai pilnai neužsiblokuotų. Ši sistema pakeitė stabdžių veikimo būdą ir yra labai naudinga vairuotojui, nes suteikia daugiau kontrolės stabdymo metu taip leidžianti automobiliui būti saugiau eksploatuojamu.

Prancūzų inžinierius ir aeronautikos pradininkas Gabrielis Voisinas pirmą kartą 1929 m. pristatė stabdžių antiblokavimo sistemą, skirtą naudoti lėktuvuose. 1936 m. jį patobulino Bosch ir Mercedes-Benz, paversdami jį elektronine Mercedes stabdžių sistema.

Praėjus daugeliui įvairių bandymų ir taikymų „Bosch“ ir „Mercedes“ atnaujino savo pagamintą stabdžių antiblokavimo sistemą ir įdiegė ją į 1978 m. į „Mercedes“ S-klasę. Tai buvo visiškai elektroninė, keturių ratų ir kelių kanalų sistema, kurią kitos kompanijos netrukus pradėjo taikyti daugumoje automobilių.

Įvairios naujos sistemos

Dabar stabdžių sistemos labai ištobulintos, prikurta galybė įvairių sistemų leidžiančių dar saugiau eksploatuoti automobilį - tiesa dauguma jų, tai programos, kurios apskaičiuoja, įvertina ir imasi tam tikrų veiksmų, pats stabdžių principas vistik išlieka.

 

Rekomenduojame

63,20 €  79,00 €

Kodas 294009-0260

6,03 €  8,61 €

Kodas 0250202021/SX63;STR

2,45 €  3,50 €

Kodas 0250201039/02039;DTP

3,12 €  6,24 €

Kodas 5PK715

43,20 €  48,00 €

Kodas VKPC84416

62,44 €  78,05 €

Kodas 294200-0160

Daugiau naujienų