• English
  • Русский

Kuro slėgio problemos „Common Rail“ sistemose

Kuro įpurškimo sistemos „Common Rail“ rinkoje pasirodė 1997 m. Net praėjus daug metų, diagnostika sukelia daugybę problemų. Pristatomas straipsnis, kuriame pateikiama daug informacijos apie įpurškimo sistemų specifiką, naudojamą moderniuose dyzeliniuose lengvųjų automobilių varikliuose.

Dažnai pasitaikanti problema yra žemas slėgis aukšto spaudimo siurblyje. Minimalus slėgis reikalingas variklio užvedimui yra apie 180Bar, o naujuose automobiliuose jau apie 250Bar. Jeigu slėgis yra pakankamai aukštas, neužsivedančio variklio problema slypi ne kuro sistemoje. Ne visada minėtos problemos priežastis yra siurblio ar purkštuko gedimas. Gedimo ieškoti reikia pradėti nuo žemo slėgio degimo sistemos, pradedant nuo kuro bako ir elektrinio kuro siurblio. Priklausomai nuo įpurškimo sistemos, elektroniniai siurbliai nuolat veikia variklio eksploatavimo metu arba tik variklio paleidimo metu.

Reikia patikrinti jų parametrus t.y slėgį ir srautą. Dauguma siurblių duoda 3,5Bar ir 2 l/min. Jeigu testai nėra geri, prieš keitimą reikia patikrinti kuro pratekėjimą degalų tiekimo linijose, ypatingai žiemą, kai ledo gabaliukai gali  blokuoti kuro srautą degalų tiekimo linijose automobilio apačioje. To priežastimi gali būti sulamdytos arba sutrūkusios guminės žarnelės. Nesandarus elektrinio siurblio sujungimas įsiurbimo pusėje yra oro patekimo į siurblį priežastis.

Mechaninį siurblį, teikiantį žemą slėgį, galima patikrinti montuojant manometrą tarp kuro filtro ir siurbliukų. Varikliui dirbant, slopinamas kuro srautas už filtro, taip galima patikrinti, ar yra vakuumas siurblyje, tai parodo siurblio vidinį sandarumą. Be slėgio vakuumas turi būti arba minimalus 0,1 Bar arba vakuumo neturi būti visai – tai reiškia filtro švarą. Jei tiekimo linija yra sulankstyta, o siurblys nesugadintas, varikliui dirbant manometras rodo 0,6-0,7 Bar.

Tai nėra  tiesioginis metodas patikrinti siurblio slėgį ir srautą, bet tokiu būdu galima įvertinti siurblio techninę būklę. Norint nuodugniai patikrinti aukšto kuro slėgio siurblį Bosch CP3, tam naudojamas specialus įtaisas (Bosch nr. 0986613270). Po įtaiso sumontavimo tarp aukšto kuro slėgio siurblio ir siurblio korpusų bei paleidus variklį, slėgis sudarytas mechaniniu siurbliu yra matomas manometre.

Labai dažnai žemo slėgio priežastimi aukšto spaudimo siurblyje yra kuro filtras. Kuro filtrą, kaip pigiausią iš įtariamų gedimo elementų, reikia keisti nedelsiant. Jei žinoma, kad kuras tikrai pasiekia aukšto slėgio siurblį, tikrinamas pats siurblys. Už slėgio reguliavimą atsako solenoidai, reguliuojantys slėgį arba srautą. Kartais slėgio reguliavimas susideda tik iš vieno punkto (tik vienu  slėgio ar srauto elektromechaniniu vožtuvų), o naujesniuose automobiliuose  reguliavimas susideda iš dviejų punktų.

Abu solenoidiniai vožtuvai gali būti patalpinti ant aukšto slėgio siurblio. Jeigu ant siurblio yra tik vienas solenoidinis vožtuvas, jis visada reguliuoja srautą. Tada solenoidinis slėgio reguliavimo vožtuvas yra ant aukšto slėgio kuro siurblio. Solenoidiniai srauto vožtuvai veikia dviem atvejais: atidaryti ir uždaryti. Reikia tai atskirti, kad nesusidarytų klaidinga nuomonė tikrinant siurblį.

Solenoidinius vožtuvus galima patikrinti lyginant slėgį aukšto slėgio kuro siurblyje pasukus starterį  su prijungtu ir atjungtu solenoidiniu kištuku. Normaliai atidarytas (arba atidarytas be variklio pagalbos, su išjungtu kištuku) solenoidinis kuro praleidimo vožtuvas leidžia tekėti maksimaliam kuro kiekiui į aukšto slėgio siurblį. Slėgis šioje situacijoje sudaromas siurbliu Bosch turi siekti 800 Bar po 10 s, starterio darbo (ir atjungtais nuo elektros  purkštukais, kad užkirstų kelią užvedimui). Pasitaiko, kad solenoidiniai vožtuvai yra susidėvėję, kad neveikia sklandžiai ir vėlesni testai neduoda rezultatų.

Pakeisti vožtuvo žiedai taip pat gali būti žemo slėgio siurblyje priežastimi. Priklausomai nuo slėgio reguliavimo tipo (magnetinio vožtuvo slėgio arba srauto reguliavimo, uždarius arba atidarius be maitinimo), kokį gali sudaryti siurblys tikrinama prie atidarytos ar uždarytos vožtuvo sklendės. Atjungus jungtis nuo purkštukų (tai pašalina galimybę užsisiurbti ir kartu neleidžia užvesti variklio) paleidžiamas starteris 10 s., testatoriuje galima pamatyti siurblio sudaromą slėgį. Minimalus slėgis, prie kurio užsiveda variklis-180Bar, o naujausių automobilių- net 250 Bar.

Kai  gauti testavimo rezultatai yra blogesni nei pateikti eksploatavimo dokumentacijoje, tai dar nereiškia, jog reikia keisti siurblį. Galbūt siurblys nėra sugedęs, slėgis dingsta kažkur kitur. Kitas tyrimų etapas yra kuro perdavimo purkštukų matavimas. Ant jungties kaiščių uždedami specialūs laidai  ir indas su žymėjimais arba menzūrėle. Norint patikrinti pjezoelektrinius  purkštukus, būtinai reikalingi grįžtamieji vožtuvai, sumontuoti ant kiekvieno purkštuko kaiščio. Remiantis patirtimi, testas atliekamas dviem atvejais, kai variklis dar dirba ir kai neįmanoma jo užvesti.

Purkštukas, kuris aiškiai praleidžia daugiau kuro, gali būti brokuotas (reikia dokumentacijoje patikrinti priimtiną kuro įpurškimą šiam purkštuko tipui). Jei kuro srautas iš purkštuko nėra didelis prie žemo slėgio, dar nereiškia, kad purkštukas yra geras. Įpurškimas iš purkštuko didėja, kai didėja slėgis, bet prie žemo slėgio (pvz.: 70 Bar) menzūrėlėse nesusidarys daug kuro. Tuo atveju daroma išvada, kad geri purkštukai yra greiti. Pakeitus siurblį, slėgis išaugs kaip ir įpurškimas iš purkštukų.

Labai svarbu, kad po kiekvieno testavimo ir elemento pakeitimo, reikia pakartoti testavimą, įsitikinti, ar elemento pakeitimas (siurblio arba purkštuko) davė teigiamą rezultatą. Remontą laikome baigtu, kai siurblys sėkmingai praeina slėgio sudarymo testą, purkštuko purškimo testą (atitinka dokumentaciją duotam  kuro įpurškimo tipui). Nepakankamas slėgis užvedant variklį (neužsivedant)  arba variklio trūkčiojimas važiuojant ir registruotas gedimas diagnostikoje, gali iššaukti aukšto slėgio kuro siurblio apsauginio vožtuvo (riebokšlio) nesandarumą (priklauso variklio įrangai).

Diagnostika nėra sunki, bet norint ją atlikti, dirbtuvėse reikia turėti daugybę įrangos (menzurėlės, manometrai, jungtys). Būtinai reikia  išlaikyti bandymų seką ir laikytis darbe švaros su „Common Rail“ sistema.

(Šaltinis – Motofokus)

Atgal